sunnuntai 13. tammikuuta 2013

Koirien pitkä matka koti-Suomeen

Lähdimme valloittamaan Ruotsia toisen suomalaisen pennunottajan, Tuulin, kanssa keskiviikkoaamuna klo. 7.00. Tarkoituksena ajaa Tuulin autolla Vaasaan, josta lautalla tutusti Umeaan ja sieltä vielä puolitoista tuntia ajoa etelään Isabellen luokse örnsköldsvikiin. Reissu sinne päin oli pitkä, mutta matka meni hyvin ja oli varsin mukava yllätys kun lautta oli vaihtunut uudempaan malliin! Siinä oli huomioitu koiramatkaajat oikein erinomaisesti omalla huoneellaan, jossa oli mukavat nojatuolit, eri kokoisia häkkejä ja paljon tilaa temmeltää :)

Saavttiin Isabellen luokse joskus 20.30 Suomen aikaa ja pääsin tervehtimään ensiksi Dracua ulkona, ettei se herättäisi koko taloa... Olipa ihanaa nähdä sitä taas ja olipa se niin onnellinen :) Oikein hyvässä kunnossa oli, turkki kiiltää, tissit on jo melkein täysin hävinneet ja oli oma, energinen itsensä.

Vietettiin loppuilta sitten Isabellen luona tutustumassa pentuihin. Todella sosiaalisia pieniä naskalihampaita! Meille oli varattu ihan oma asunto majoitukseksi, jonne otin sitten Dracun mukaan ja pennut sai vielä jäädä Isabellen luokse.

Seuraava päivä olikin oikein aktiivipäivä! Aloitettiin aamu menemällä Isabellelle ja vietiin koko pentue kuvausstudioon jossa niistä otettiin kuvat. Kaikista otettiin yksittäiskuvat, ja ne sitten yhdistetään yhdeksi kuvaksi koko pentueesta. Pennut tutki uutta paikkaa oikein innoissaan ja reippaasti. Sitten lähdettiin Tuulin ja hollantilaisen pennunottajan Galinan sekä Dracun ja "meidän" kolmen pennun kanssa autoreissulle katsomaan pentueen isukkia Spiroa. Spiro asuu n. 1,5 tunnin ajomatkan päässä Isabellen luota, ja pennut oli oikein kiltisti häkissä ja veti sikeitä matkan sinne ja takaisin.

Spiro olikin sitten oikein ihastuttava koira, joka tuli ulos talosta häntä heiluen ja innoissaan tervehti meitä kaikkia ihmisiä ja Dracua. Ei kyllä tippaakaan vahtimista ja varautuneisuutta siinä koirassa ollut :) Se ei välittänyt pennuista, väisti vain niitä ja kutsui innoissaan Dracua leikkimään. Dracu vähän innostui juoksemaankin sen kanssa, ja sitten Spiron omistaja Erika esitteli hieman Spiron leikkimistä. Kaiken kaikkiaan oikein mukava koira, pieni ja ketterä, salamannopea, kova leikkimään ja mutkaton ja ystävällinen koira.

Kun saavuimme illalla takaisin, oli pennuilla tunti aikaa levätä (taisivat kylläkin vain vetää rallia ympäri asuntoa) ja tapasimme kaksi muutakin pennunottajaa; Pian ja Karinin. Seuraavaksi vuorossa oli viedä koko porukka eläinlääkäriin, jossa oli pentutarkastus ja meidän pennuille laitettiin paperit kuntoon kotimatkaa varten.

Koko porukka sai täysin terveet paperit, ei mitään huomautettavaa. Noiltahan peilattiin silmät jo viikkoa aikaisemmin, ja siitäkin kaikki saivat terveet paperit. Punnittiin osa pennuista samalla, Wicca oli 4,6kg, merle veli Flynn 5,8, Tuulin narttu 3,4 ja Karinin pienin narttu 3,15kg. Aika pieniä siis! Wicca taisi olla pentueen toisiksi suurin, kaksi muuta poikaa olivat sitä kevyempiä.

Pennut oli kiitettävän väsyneitä sitten illalla! Seuraavana aamuna kun saavuttiin Isabellen luokse oli pesästä lentänyt (Hollantiin) jo yksi, ja kolme muuta lähtenyt autoilla uusiin koteihinsa. Me lähdettiin liikkeelle iltapäivällä pentujen ja Dracun kanssa. Ajettiin Umeaan, jossa oltiin hyvissä ajoin ja kerettiin hyvin pysähtyä päästämään pentuja tarpeilleen. Nartut oli oikein kiltisti autossa, hiljaa nukkuivat kaikki ajomatkat ja kävivät sitten stopeilla tarpeillaan.

Lauttamatka meni oikein mukavasti, oltiin ainoat koiralliset matkaajat joten annettiin pentujen juosta vapaana "koirahuoneessa" ja siskokset vetikin aikamoista rallia suurimman osan matkasta :) Dracukin innostui moneen otteeseen leikkiin, se veti niiden kanssa vetoleikkiä tai sitten paini. Selvästi mamma nauttii pentujen kanssa peuhaamisesta ja opetti niitä kyllä tosi hienosti leikkimään vetolelulla! Painikin on mukavaa, kun Dracu osaa ottaa tarpeeksi nätisti ettei tarvi pelätä että jotain sattuu jos se riehaantuu liikaa. Olen kyllä ollut tosi vaikuttunut Dracun käytOksestä emänä. Hienosti se on kasvattanut pentujaan imetyksen loputtua.

Saavuimme Vaasaan illalla joskus 23.30 ja saimme Tuulin kautta majapaikan ettei tarvinnut lähteä ajamaan vielä Helsinkiin. Pennut oli oikein väsyneitä ja me samaten. Pennut nukkui sikeästi häkissä mun patjan vieressä ja aamulla ajettiin sitten vielä viitisen tuntia Helsinkiin. Kotona taisin olla joskus 13.00, eli matkattiin aika lailla 24 tuntia.

Tuulin narttu Black Zone's Legal Defender aka Xena muutti tosiaan tähän ihan lähelle Puistolaan, jonne ei ole junalla kuin 20 min matka, joten varmasti pentutreffaaillaan usein kunhan matkasta toivutaan.